خدمات شهروند محور (1)
خدمات شهروند محور (1)
خدمات شهروند محور رویکرد نوینی است که سازمان بهرهوری آسیایی در سند چشمانداز 2025، کشورهای عضو را به اتخاذ این رویکرد دعوت کرده است.
خدمات شهروند محور یعنی در نظر گرفتن دغدغه های شهروندان در هر مرحله از فرآیند طراحی و ارائه خدمات، به گونهای که «نیازهای شهروندان» تبدیل به یک اصل سازماندهی شده و براساس آن منافع عمومی تعیین گردیده و ارائه خدمات برنامهریزی میشود. دولتها زمانی شهروندمحورتر میشوند که «خواست و نیاز شهروندان» به عنوان هدایت کننده اصلی سیاستگذاریها و ارائه خدمات عمومی درنظر گرفته شود.
ارائه خدمات با کیفیت بالا به درک کاملی از انتظارات، تجربیات و عوامل اصلی رضایتمندی شهروندان و همچنین چارچوب تصمیمگیری مشارکتی که شهروندان را در مرکز توجهات قرار میدهد، متکی است.
این رویکرد دارای اهداف و مزایای متعددی است؛ از جمله کارآمدتر، موثرتر و شفافتر کردن دستگاههای اجرائی، که به نوبه خود میتواند رضایت و اعتماد شهروندان را به دولت بیشتر کند.
رویکرد شهروندمحوری، رویکردی است که در آن، به جای بوروکراسی و حدس زدن انتظارات شهروندان، دولتها با شهروندان در مورد نیازهای آنها مشورت و مشارکت مستقیم آنها را در سیاستگذاری و طراحی و ارائه خدمات ترغیب میکنند.
ادامه دارد...
نظر دهید